Az adószámla ügyfélkapuról lekérdezhető
Ügyfélkapuról, elektronikusan bármikor lekérdezhető, vagy be kell menni a NAV-hoz személyesen, és ott megkapja a tájékoztatást. Ezeknek az értesítéseknek akkor van értelme, ha annak tartalmát értelmezni is tudjuk. Azonban ez az adózók esetében bonyolultnak tűnhet.
Mi ez az adószámla?
Azt már tudjuk az adótervezetről szóló fejezetből, hogy a mi általunk beadott, vagy jóváhagyott bevallásokban szereplő adót kell megfizetnünk, vagy azt kaphatjuk vissza.
Adózónként, ezen az adószámlán tartja nyilván az NAV a törvényi előírások alapján keletkezett adófizetési kötelezettségeket, és az erre beérkezett befizetéseinket. Majd ezekből egyenleget készít. Ez az adószámla.
Az így kapott egyenlegből látható, hogy túlfizetéssel, tartozással, vagy nullás egyenleggel rendelkezünk-e.
Az alkalmazottaktól levont adót és járulékokat a munkáltató adószámláján tartja nyilván a NAV.
Az adószámlának két oldala van, melyet középen egy vastag vonal választ el egymástól.
Másképpen, az adószámla bal oldalán van a:
- "KÖTELEZETTSÉG OLDAL", azaz hogy mennyi adót kellene fizetnünk, a jobb oldalán van a
- "PÉZFORGALMI OLDAL", azaz hogy mennyit fizettünk be. E két oldal egyenlege mutatja, hogy fizetnünk kell-e még, vagy visszajár az adó.
A NAV nyilvántartásának egyik legfontosabb eleme, az adózók adószámláinak vezetése. Az adószámlából készíti a NAV a nemleges adóigazolásokat, a köztartozások felülvizsgálatát, a vállalkozók minősítését, stb.
A saját adószámláját mindenki lekérdezheti a NAV honlapjáról.
Az adószámla az adózók részére pedig fontos információt nyújt az adókötelezettségük egy részének teljesítéséről.
Az adószámlán adónemenként elkülönítve vannak nyilvántartva az előírások és a befizetések.